Wrastające paznokcie
objawy, przyczyny, leczenie, profilaktyka

Niepokoi Cię wygląd Twoich paznokci? Odczuwasz dyskomfort z tym związany?
Zadzwoń 733 737 500. Służymy fachową pomocą

1. Objawy

Dbaj o paznokcie aby uniknąc problemu jakim są wrastające paznokcieGłówną dolegliwością towarzyszącą wrastaniu bocznej krawędzi paznokcia w przylegającą do niego skórę jest ból w czasie chodzenia i uciskania stopy przez obuwie lub podczas różnych zajęć wymagających ruchu. Ból towarzyszy początkowo samemu uciskowi, następnie następuje przerwanie ciągłości skóry i krwawienie, a z upływem czasu rozwija się stan zapalny. Trwający długo stan zapalny powoduje naturalną reakcję obronną w postaci tworzenia się strefy izolującej stan zapalny od zdrowych tkanek –  narastającej tkanki łącznej, którą potocznie nazywa się dzikim mięsem. Nieleczone wrastające paznokcie prowadzą do powstawania bardzo nieprzyjemnych, bolesnych dolegliwości i nieestetycznych zmian w wyglądzie palców. Najczęściej dolegliwość ta dotyczy paznokcia dużego palca, ponieważ jest on najtwardszy i największy, a przez to najszybciej i najsilniej oddziaływać może na przylegającą do niego skórę.

2. Przyczyny

Wrastanie paznokci spowodowane bywa najczęściej przez:

•  nadawanie paznokciom nieprawidłowego kształtu w czasie skracania,
  •  zbyt rzadkie obcinanie paznokci i cięcie zbyt blisko skóry
  • głębokie uszkodzenia  wokół paznokcia w czasie usuwania narastającego naskórka
  • zbytnie odginanie paznokcia podczas usuwania spod niego drobin brudu
  • mechaniczne uszkodzenia paznokcia w czasie urazów
  • noszenie zbyt uciskającego, niedopasowanego obuwia
  • powstawanie nadmiernego ucisku powodowanego nadwagą
  • nieleczone lub powracające stany grzybicze
  • genetyczna skłonność do nieprawidłowego wzrostu paznokci
3. Leczenie

Metody leczenia, stosowane na wrastające paznokcie podzielić można na dwa rodzaje:

• typowo inwazyjne – chirurgiczne, w zależności od zaawansowania stanu zapalnego, polegające na wycięciu pasma paznokcia wzdłuż krawędzi wrastania lub na całkowitym usunięciu paznokcia, jeśli  powstałe zmiany są tak daleko posunięte, że mniej inwazyjny sposób nie rokuje poprawy.
  • mniej inwazyjne – zakładanie klamer korekcyjnych na wrastające paznokcie. Klamry wykonywane są z tworzywa sztucznego lub tworzywa i drutu. Zakłada się je na płytkę paznokcia, a  pod płytką mocuje się haczyki, które następnie łączy się specjalnym drutem. Przy ich pomocy odwodzi się paznokieć od skóry. Paznokieć rośnie i przyzwyczaja się do rośnięcia wzdłuż nowego toru. Po całkowitym odrośnięciu zostaje uwolniony z klamry.
4. Profilaktyka
  • prawidłowe przycinanie paznokci;
  • rezygnacja z mechanicznego usuwania naskórka wokół paznokci i zastąpienie tej czynności mechanicznej metodą chemiczną – przez stosowanie specjalnych płynów;
  • unikanie nadmiernego obciążania stóp;
  • noszenie obuwia odpowiednio dopasowanego do kształtu stopy, masy ciała i wykonywanych zajęć;
  • uwzględnienie w diecie składników mineralnych i witamin, wzmacniających paznokcie.

Wszelkich porad z zakresu tematu wrastających paznokci zasięgnąć możecie Państwo oczywiście w naszym gabinecie.

Zapraszamy